Przejdź do głównej zawartości

PIZA - KORONKI Z KAMIENIA NA PLACU CUDÓW

Piza to prawie 100-tysięczne toskańskie miasteczko leżące nad rzeka Arno. Była jedną z republik morskich, po jej bogatych mieszkańcach pozostały dostojne pałace i kościoły. Jednak większość turystów wpada tu na chwilę, aby zatrzymać się na najsłynniejszym Placu Cudów i z podziwem oglądać najbardziej krzywą na świecie wieżę.
TROCHĘ HISTORII
Dziś Piza odsunęła się ponad dziesięć kilometrów od morza. Powstała około 600r.p.n.e. jako nadmorska kolonia grecka. Otrzymała wtedy swą nazwę - od greckiego słowa oznaczającego bagienny ląd. Potem pojawili się tu Etruskowie. W czasach Cesarstwa Rzymskiego była kolonią rzymska i przyjęła nazwę Portus Pisanus. Stała się wtedy jednym z większych portów zachodniego wybrzeża obok Genui i najbliższej Rzymowi Ostii. Przeżyła upadek cesarstwa pozostając głównym miastem i portem Toskanii. Odrodziła się w XIw., swój rozwój zawdzięczała handlowi. 
Pizańczycy - doświadczeni ludzie morza - chętnie wdawali się w różnorakie konflikty wojenne, jeżeli tylko mogły one  przynieść im korzyści. Wspólnie z pobliską Genuą podjęli wyprawy przeciwko osiedlonym w okolicy muzułmanom. W 1616r. pokonali Saracenów na Sardynii, a potem, w 1063r. odbili sycylijskie Palermo. Obie krucjaty przyniosły im olbrzymie skarby. Dodatkowo Piza wzmocniła swą pozycję, co miało przydać się później,  w czasie rywalizacji o handel z Genuą i Wenecją.  
PIAZZA DEI MIRACOLI
Aby zaznaczyć trwale swą wielkość, postanowiono spożytkować zdobyty majątek na wzniesienie budowli, które podniosłyby prestiż i wzbudzały zazdrość innych. Tak powstało Pole Cudów - plac, na którym stanęły najsłynniejsze budowle Pizy. Niestety, wspaniałe zabytki trzymają się istnienia chyba ze względu na nadaną miejscu nazwę - Plac Cudów. Właściwie wszystkie budowle są coraz bardziej krzywe i niestety wciąż się zapadają. Na placu możemy podziwiać katedrę Duomo di Pisa, babtysterium, dzwonnicę i cmentarz. Budynki prezentują średniowieczny styl romański.
DUOMO DI PISA - Catedra Santa Maria Assunta
Italy, Pisa
Katedra Santa Maria Assunta - Wniebowzięcia NMP powstała w latach 1063 - 1118. Sfinansowano ja z łupów wojennych i wpłat prywatnych fundatorów. Fasada katedry zbudowana jest w tzw. stylu lombardzkim z wykorzystaniem kolorowych piaskowców, szkła i majoliki. Tworzą ją cztery piętra ślepych arkad z białego marmuru ciągnących się jak koronka ponad trzema portalami. Fasada pod kolumnami wykładana jest pasami jasnego i ciemnego kamienia, co nawiązuje do wpływów muzułmańskich. W łukach ponad drzwiami umieszczono kolorowe, bizantyjskie mozaiki. W elewacji znajduje się też grobowiec architekta Buscheto oraz napis dotyczący fundacji katedry z majątku zrabowanego Saracenom na Sardynii. 
Wnętrze katedry podzielone jest na pięć naw. Nawę główną oddzielają potężne, masywne granitowe kolumny korynckie.  Podobno są łupem wojennym - pochodzą ze zrabowanego meczetu w Palermo. 
Łuki drugiego pietra arkad zdobione są dwukolorowymi pasami przywodzącymi na myśl na przykład słynny meczet w Kordobie.
Nawę przykrywa kasetonowy złocony strop ozdobiony herbem rodu Medyceuszy.  Zastąpił stary, zniszczony w pożarze. 
Absydę wypełnia późnogotycka XIV-wieczna mozaika przedstawiająca tzw. Chrystusa w majestacie w otoczeniu Marii i Jana Ewangelisty. Na szczęście mozaika przetrwała XVI-wieczny pożar, bo jej autorem jest Cimabue - średniowieczny twórca mozaik i fresków, słynny głównie z fresków z bazyliki św. Franciszka z Asyżu. W jego czasie tworzono głównie przedstawienia religijne. Na freskach artysty Franciszek po raz pierwszy przedstawiony jest realistycznie jako starszy, zmęczony, mizernie odziany człowiek. U Cimabue święta, religijna idealizacja tematu ustąpiła miejsca realizmowi. 
Najcenniejszym artefaktem jest XIV-wieczna ambona autorstwa Giovanniego Pisano. Ma ona ośmioboczny kształt. Podpierają ją różnokolorowe kolumny z kariatydami. W nawie głównej przed ołtarzem wisi tzw. lampa Galileusza - jej powolne wahania miały podpowiedzieć uczonemu obrotowy ruch kuli ziemskiej.
W ołtarzu Świętego Raineriusa w szklanej trumnie spoczywają zwłoki arcybiskupa Pizy, XII -wiecznego kamerlinga Świętego Kościoła Rzymskiego. 
Oglądając zewnętrzne dekoracje Katedry warto spojrzeć na szczyt dachu ponad absydą. Na wysokiej kolumnie umieszczono replikę Pisa Griffini - była to największa metalowa średniowieczna rzeźba islamska powstała prawdopodobnie w XIw. w muzułmańskim państwie na terenie Hiszpanii - Al-Andalus. Gryf ma ciało psa z wyraźnie zaznaczonymi palcami na stopach, skrzydła, głowę orła, końskie uszy, a pod szyja dzwonki koguta. Ma ponad metr wysokości i jest odlany z brązu i misternie grawerowany. W ciele znajdują się w różnych miejscach otwory. Postci griffini były umieszczane w fontannach, mniejsze mogły być rodzajem zabawek, z których przez otwory można było wydobywać dźwięki. Oryginał znajduje się w Pizie w Muzeum katedry.
SŁYNNA WIEŻA - TORRE PENDENTE DI PISA
Italy, Pisa
Budowę dzwonnicy - campanilli rozpoczęto w 1173r. Ze względu na trudości przy budowie oraz toczące się wojny prace ukończono dopiero po 200 latach - w 1399r.  Projekt przewidywał, że wieża osiągnie 60 metrów wysokości, dziś po niższej stronie ma 55,86m, a po wyższej 56,67m. Przechył rozpoczął się już w czasie budowy z powodu niestabilności gruntu. Po ukończeniu trzeciego pietra prace przerwano na sto lat, co pozwoliło na względne ustabilizowanie się podłoża. Gdy podjęto dalszą budowę, zmodyfikowano projekt - kolejne piętra były z jednej strony wyższe niż z drugiej.  Architekci próbowali ratować wieżę przed zawaleniem - kolumny zmieniają swoją długość, a wieża wije się niczym szyja jakiegoś dziwnego zwierzęcia. 
Kiedy w 1319r. ukończono siódme piętro, przechył wynosił 80cm od pionu, dziś jest to ponad 5 metrów. Zewnętrzna średnica podstawy wieży ma piętnaście i pół metra długości, a ściany maja prawie dwa i pół metra grubości.
Wieża, gdy w końcu  powstała, była prawdopodobnie najwyższą w Europie. Wygląda jak wielki weselny tort. Podstawa otoczona jest piętnastoma marmurowymi łukami, sześć kolejnych pięter otaczają arkady zbudowane z trzydziestu filigranowych kolumienek każda. Osłaniają one wąskie loggie. 
Z powodu przechylania się wieży zaniechano wznoszenia kolejnych kondygnacji. Ostatnie piętro jest mniejsze, 16 łuków otacza pomieszczenie, w którym umieszczono 7 dzwonów. Na szczyt można wejść po 297 schodach. W 1600r. Galileusz wykorzystał odchylenie do przeprowadzenia doświadczeń ze swobodnym spadaniem ciał. Betonowe zastrzyki , które zaaplikowano fundamentom, na razie zatrzymały dalszy przechył budowli.
Italy, Pisa
BABTYSTERIUM SAN GIOVANNI
Budowę chrzcielnicy poświęconej Janowi Chrzcicielowi rozpoczęto w 1153r. wg projektu średniowiecznego architekta zwanego Diotisalvi - "Bóg cię uratuje". Powstała wtedy podstawowa cześć fasady wraz z misternymi romańskimi dekoracjami. Budowlę ukończono dopiero w XIVw. w stylu gotyckim.  
Ściany zewnętrzne parteru udekorowane są ślepymi arkadami i wąskimi okienkami. Wyższe kondygnacje otaczają otwarte arkady z dekoracyjnymi rzeźbionymi trójkątnymi szczytami.
Babtysterium ma kształt walca przykrytego nieproporcjonalnie wielką kopułą. Architekt czerpał inspirację z muzułmańskiego sanktuarium w Jerozolimie zwanego Kopuła na Skale. Budynek ma 35m średnicy i jest największym babtysterium we Włoszech. Kopuła od strony morza wyłożona jest czerwoną dachówką, a od strony katedry - ołowianą blachą. 
Italy, Pisa
Dwa rodzaje dachu na kopule Babtysterium.
W 1565r. ochrzczono tu Galileusza.
CAMPO SANTO - CMENTARZ
Założono go w bocznej części Placu Cudów.Zanim rozpoczęto grzebanie zmarłych, 56 statków przywiozło ziemię z Jerozolimy z Góry Kalwarii, aby uświęcić miejsce pochówku.
OSPEDALE NUOVO DI SANTO SPIRITO
Bogaci Pizańczycy postanowili podzielić się odrobiną swojego majątku z prawdziwie potrzebującymi. Nowy Szpital Ducha Św. zajął południowo - wschodni narożnik placu. Budowę rozpoczęto w 1257r. Szpital był przeznaczony dla pielgrzymów, biednych i porzuconych dzieci. W XVIw. w okresie dominacji Medyceuszy szpital został przebudowany w stylu włoskiego renesansu.

Komentarze

Popularne posty z tego bloga

Marrakesz - Grobowce Saadytów. 200 lat tajemnicy.

Marakesz - jak wiele innych miejsc na świecie - też miał swój złoty wiek. Przypadł na lata 1524-1659, gdy rządy sprawowała dynastia Saadytów. Maroko zostało wtedy zjednoczone po rozbiciu dzielnicowym. Powstała silna armia i prężnie działająca administracja. Przywódca Ahmad al-Mansur był władcą, z którym liczono się w Europie. Wraz z królową angielską - Elżbietą I - planował podbój Hiszpanii. Niestety - złoty wiek nie trwał długo - po śmierci sułtana spadkobiercy popadli w spory, które osłabiły kraj. Dodatkowo przypałętała się epidemia dżumy. W 1660r. tron zajął sułtan Moulay Ismail - przedstawiciel dynastii Alawitów, która jest u władzy do dziś. Bogata przeszłość była mu nie w smak, postanowił więc zniszczyć wszelkie ślady po znienawidzonych poprzednikach. Jednak myśl  o unicestwieniu miejsc wiecznego spokoju wydała mu się świętokradztwem. Aby jednak pamiątki po wrogach nie widzieć - kazał grobowce zamurować na tyle skutecznie, że zapomniano o nich do 1917r. Wtedy latający nad Marak

SEWILLA cz.I. W SREBRZE I ZŁOCIE

TROCHĘ HISTORII Sewilla – stolica Andaluzji położona nad rzeką Guadalquivir, co z arabskiego znaczy "rzeka wielka". Wraz z Kordobą często nazywana jest patelnią Hiszpanii, gdyż latem nie rzadkie są temperatury przekraczające 50st.C.  Mimo, że miasto położone jest ponad 100km od morza, żeglowna rzeka sprawiła, że Sewilla była przez wieki ważnym portem. Stan ten trwał aż do XVIIw. Stopniowe zamulanie  i zwiększający się tonaż statków zatrzymały żeglowność rzeki. Pierwsza osada fenicka istniała tu już około 1000r.pn.e. Sewilla miała wielkie znaczenie  w czasach rzymskich. Dziś na przedmieściach istnieją ruiny miasta Italika, które było stolicą jednej ze starorzymskich prowincji – Betycji. Jest to najlepiej zachowana ruina rzymska na terenie Hiszpanii. Stad pochodzili cesarze Trajan i Hadrian. Po upadku cesarstwa miasto trafiło w ręce Wizygotów i powoli traciło swe znaczenie i pozycję.  W 712r. z rąk Wizygotów przejęli ją Maurowie , którzy na centrum kalifatu wybrali dużo

JESIEŃ W CZESKICH SKALNYCH MIASTACH - TEPLICKIE SKAŁY I ADRSPACH

Skalne Miasta leżą tuż za czeską granicą, którą w okolicach Wałbrzycha można przekroczyć paroma przejściami - w zależności od tego, które wybierzemy, możemy dotrzeć do bliższego Adrspach lub położonych nieco dalej Teplic. Oba skalne kompleksy są połączone, więc wybierając się na całodniową wycieczkę można odwiedzić jeden i drugi. Znaczącym udogodnieniem jest kursująca przy parku krajobrazowym kolejka - można więc zostawić samochód na parkingu przy wybranym skalnym mieście, pokonać trasę, wyjść  w drugim i na parking wrócić pociągiem. Robi się z tego bardzo miła wycieczka, szczególnie gdy trafi się na sprzyjająca pogodę. Nie ma co więcej pisać, zapraszam na oglądanie.  Rozpoczęliśmy od strony Adrspach. Tutaj zaczynamy od spaceru wokół jeziorka, które samo w sobie wielkie nie jest, no ale gdy pogoda sprzyja i taka piękna jesień, to trudno stąd odejść, bo z każdym krokiem ciśnie się na usta nowe ach...Zdjęcia oddają jakąś część urody tego miejsca. Potem udajemy